January 23, 2025
Aurora College restructuring delivery of academic upgrading for 2025-2026
FORT SMITH, NT – In order to modernize Aurora College’s delivery of academic upgrading and to resolve the ongoing issues of low enrolment at the Community Learning Centres, the Aurora College Board of Governors has made the unanimous decision to close all Community Learning Centres as of June 30, 2025.
Over the past several years, enrolment and completion rates at the Community Learning Centres have been falling dramatically. The current delivery model has been in place for a few decades and has become prohibitively expensive, outdated, and ineffective. The Community Learning Centres are not meeting the needs of learners and communities as a result of these serious issues.
Aurora College will continue to offer academic upgrading options in person at its three campuses, as well as through online deliveries. Upgrading offered by Aurora College will focus on academic pre-requisites for the College’s post-secondary and trades programming. To support the new focus, Aurora College is withdrawing from the partnership with Inclusion NWT, which operates the Yellowknife Literacy Outreach Centre, as of June 30, 2025, and will no longer be offering literacy-level programming.
Aurora College has been committed to providing relevant, quality programming and services to post-secondary and adult upgrading education in the Northwest Territories for more than 50 years. Aurora College will continue to engage with NWT communities, businesses, governments and agencies to explore new ways to deliver quality programming that prepares Northern students to succeed.
Quote:
“It is the responsibility of the Board of Governors to ensure that Aurora College continues to be efficient, effective, and sustainable, especially as the College transforms to a polytechnic university. The ongoing low enrolments and completion rates at the Community Learning Centres are evidence that the current way of delivering academic upgrading is no longer working, so changes must be made to ensure the College continues to meet the current and future needs of learners, communities, and the Northern labour market.”
– Joseph Handley, Chairperson, Board of Governors, Aurora College
Quick facts:
- Thirty-one indeterminate and term employees may be impacted. There are also several casual positions that will not be renewed and vacant positions that will not be filled.
- Employees who may be impacted received informal advance notices of CLC closures on Thursday, January 23, 2025. Official notification will be provided to impacted employees on or after March 20, 2025.
- Aurora College is in the process of sharing the related information and next steps with all impacted students, community partners, education partners, Indigenous and municipal governments, and others.
- Aurora College will work with impacted students and others to help them consider their options for academic upgrading.
- Aurora College has operated Community Learning Centres on behalf of the territorial government for more than 25 years.
23 janvier 2025
Le Collège Aurora restructure son offre de cours de mise à niveau pour l’année 2025-2026
Fort Smith, TNO – Afin de moderniser l’offre de cours de mise à niveau du Collège Aurora et de pallier les problèmes continus de faible taux d’inscription dans les centres d’apprentissage communautaires, le Conseil des gouverneurs du Collège Aurora a pris la décision unanime de fermer tous les centres d’apprentissage communautaires à compter du 30 juin 2025.
Au cours des dernières années, les taux d’inscription et d’achèvement dans les centres d’apprentissage communautaires ont chuté de façon spectaculaire. Le modèle de prestation actuel, en place depuis quelques décennies, est devenu excessivement onéreux, obsolète et inefficace. En raison de ces problèmes majeurs, les centres d’apprentissage communautaires ne répondent plus aux besoins des apprenants et des collectivités.
Le Collège Aurora continuera d’offrir des cours de mise à niveau en personne dans ses trois campus, ainsi qu’en ligne. Ces cours offerts par le Collège Aurora se concentreront sur les exigences préalables des programmes d’études postsecondaires et les programmes en métiers spécialisés du Collège. Pour soutenir cette nouvelle orientation, le Collège Aurora se retire du partenariat avec Inclusion NWT, qui exploite le Centre d’alphabétisation de Yellowknife, à compter du 30 juin 2025, et n’offrira plus de programmes d’alphabétisation.
Cela fait maintenant 50 ans que le Collège Aurora s’engage à fournir des programmes et des services pertinents et de qualité aux étudiants de niveau postsecondaire et aux adultes qui souhaitent parfaire leur éducation aux Territoires du Nord-Ouest. Le Collège Aurora continuera à échanger avec les collectivités, les entreprises, les gouvernements et les organismes des TNO pour explorer de nouvelles façons d’offrir des programmes de qualité qui permettront de propulser les étudiants du Nord vers la réussite.
Citation
« Il incombe au Conseil des gouverneurs de veiller à ce que le Collège Aurora demeure efficace et durable, notamment à mesure qu’il se transforme en université polytechnique. Les faibles taux d’inscription et de certification dans les centres d’apprentissage communautaires prouvent que la méthode actuelle de mise à niveau ne fonctionne plus. Des changements doivent donc être mis en place pour que le Collège continue à répondre aux besoins actuels et futurs des apprenants, des collectivités et du marché du travail des TNO. »
– Joseph Handley, président du Conseil des gouverneurs du Collège Aurora
Faits en bref
- Trente et un postes temporaires et permanents pourraient être touchés. Plusieurs postes occasionnels ne seront pas renouvelés et les postes vacants ne seront pas pourvus.
- Les employés susceptibles d’être concernés ont reçu un préavis informel sur la fermeture des centres d’apprentissage communautaires le jeudi 23 janvier 2025. Les employés concernés recevront un avis officiel le 20 mars 2025 ou plus tard.
- Le Collège Aurora transmet actuellement les renseignements pertinents sur les fermetures à tous les étudiants, les partenaires communautaires, les partenaires en éducation, les gouvernements autochtones et les administrations municipales concernés et les informe des prochaines étapes.
- Le Collège Aurora travaillera notamment avec les étudiants concernés pour les aider à envisager leurs options qui leur permettra de parfaire leur éducation.
- Le Collège Aurora gère des centres d’apprentissage communautaires pour le compte du gouvernement territorial depuis plus de 25 ans.